Wat denkt jouw vrouwelijke klant echt?

Ontdek de magie van het begrip voor je klant.

Page content

article content

Bedrijfsblind?

Ik ga een nogal rake stelling delen. Dus als je daar niet tegen kan, lees dan vooral niet verder.

Je bent als ondernemer het grootste obstakel in je bedrijf.

Zo, ben je er nog? Lees dan verder. Want het is wel opbouwend bedoeld, hoor. Het geeft ruimte om je te realiseren dat je er zelf alles aan kunt doen om betere resultaten te behalen met je onderneming. Meer klantgeluk te realiseren, meer winst, meer tijd en meer energie over te houden. Kortom: meer succesvol te zijn door gemoedsrust te hebben met wat je doet en met wat je laat zien.

Dan zijn er ondernemers die zeggen: ‘ ik werk toch aan mezelf, elk jaar besteed ik een x bedrag aan trainingen. Daar ontmoet ik altijd mensen die het een stuk slechter doen dan ik.’  Dan zijn er andere ondernemers die zeggen: ‘In Nederland is het niet te vinden, die Amerikanen, die doen het pas goed. Die weten wat het is om over grote getallen te spreken’. En ja, ze spiegelen je gave dingen voor. En ik ben er eerder ook ingetrapt. Wilde ook wat zij ‘ hadden’. Omdat ik in mijn verleden veel leveranciersbezoeken en audits heb gedaan volgens de Harvard Business Review methode Read a Plant Fast, is het een sport van mij geworden om zo snel mogelijk bij ondernemerstrainers achter de schermen te kijken. Vaak door er te kopen, vaak omdat me mijn professionele mening werd gevraagd. Met deze Read a Plant Fast methode heb je niet veel nodig om snel een accuraat beeld te krijgen. Een skype sessie is voor mij inmiddels al genoeg.

En ik heb nieuws voor je. Geen enkele ondernemerstrainer is zonder blinde vlekken, geen enkele ondernemerstrainer kan het plaatje wat ze naar buiten toe laten zien, ook daadwerkelijk waarmaken. In het ergste geval is hun grootste succes dat wat ze jou voorspiegelen… En hebben ze jouw geld nodig om dat plaatje naar buiten te kunnen blijven laten zien. Achter de schermen zien hun intentie, hun financiële plaatje, hun gezondheid, hun relaties en de manier waarop ze met tegenslag omgaan er veel zorgelijker uit.  En zijn ze erg van hun identiteit afgedwaald, juist doordat ze het ideale klanten-plaatje neerzetten.  Die identiteit winnen ze niet terug zonder hun ‘ succesvolle plaatje’  te laten vallen of zonder de verbinding met hun klanten of leveranciers geweld aan te doen. Maar deze methode liegt niet. Mijn ogen zien wat ze zien.

Dat betekent dat ik nogal kritisch ben geworden. Er zijn maar weinig professionals die zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen. Er zijn er maar weinig die dit kunnen staven met professionele voorbeelden van klanten die met hun hulp zijn gaan ‘ vliegen’  of op z’n minst minder bedrijfsblind werden.

De mensen die voor mijn business coaching komen, zijn na een aantal sessies op z’n zachtst gezegd verbaasd. De doelen die ze dachten na te streven, zijn meestal niet meer intact.

‘Omdat ik graag nieuwe inzichten krijg, het fijn is als iemand meedenkt en op een objectieve manier naar mij en mijn bedrijf kan kijken.’

De manier waarop ze hun nieuwe doelen bereiken is meer ‘ in het gemak’  en met behoud van identiteit. Het niet meer najagen van zogenaamde ‘wat-de-buitenkant-van-me-verwacht’  doelen, is het eerste waar we mee aan de slag gaan. Want je hebt maar één leven. En mensen doen zaken met mensen. Het is de verbinding die het ‘m doet.

Achteraf hoor ik dan vaak: ‘Ik maakte het mezelf zo moeilijk. Ik onderneem nu veel beter en gemakkelijker als mezelf.’ En ook: ‘ Geweldig hoe je me drempels hebt laten nemen. Ik dacht dat het bergen waren, maar het waren enkel flinke hobbels. Met de juiste coaching op het juiste moment.’ Waar het op neerkomt:

‘Alle antwoorden liggen feitelijk in mezelf besloten. Ik hoef niemand rijk te maken om tot die ontdekking te komen, verbinden met mezelf en mijn omgeving is – meer dan – genoeg. ‘

Nu je dit weet…wat ga je dan doen met al dat uitgespaarde trainingsgeld en het niet meer volgen van al die zogenaamde goeroes zonder echte gemoedsrust? Verbindend Zakendoen? Of nog beter: op genietwerkantie misschien? Want mensen doen zaken met mensen. En je lessen? Die vind je in het leven. Als vanzelf.

 

Comment Section

0 reacties op “Bedrijfsblind?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Jacqueline Moleman
Wie ben jij? Wat maakt jou uniek in je vak? Daar ben ik benieuwd naar. Mijn eigen pad verliep niet over rozen, maar heeft me wel veel geleerd. Dat geef ik graag aan je door. In de verbinding. Op - zoals mijn klanten zeggen - eigen wijze: soms confronterend, altijd praktisch en effectief. Met mijn belofte dat je er vele keren meer mee verdient, dan het bedrag dat je in jezelf investeert. Kijk je het aan of ga je het aan?