Wat denkt jouw vrouwelijke klant echt?

Ontdek de magie van het begrip voor je klant.

Page content

article content

Case study: een maand op vakantie, een fris begin

Eén van mijn klanten moest er broodnodig een maandje tussenuit. Om, voor het eerst sinds de flinke groei van zijn bedrijf, het ‘leven in bedrijf‘ maar vooral ook zijn passie te herontdekken. Zijn gezondheid liet ook te wensen over en zijn gezin keek met lede ogen toe. Vragen die hij zichzelf stelde:

  • Is dit het nu?
  • Is dit de vrijheid die ik zocht?
  • Hoe maak ik tijd om te gaan sporten?
  • Aan wie kan ik mijn bedrijf tijdens mijn vakantie toevertrouwen?

Vooraf en tijdens zijn vakantie hebben we gezamenlijk een aantal bedrijfsvoeringsaspecten geïnventariseerd en tijdens en na zijn vakantie hebben we deze anders vormgegeven:

Teamwork en leiderschap

De teamleden stonden meer naast mijn klant dan onder hem en gedroegen zich ook zo. Doordat hij meer in zijn leiderschap ging staan, is de helft van zijn team vrijwillig vertrokken en de andere helft ging met hernieuwde energie aan de slag, waardoor hij met minder teamleden hetzelfde werk kon doen. Tevens zorgden de teamleden voor meer aandacht op social media, waardoor het marktaandeel sterk steeg.

Delegeren

Er was geen opvolging als hij niet IN zijn bedrijf aan het werk was. Hij stelde een virtueel assistent aan die hem ontlastte van repeterende taken die hij zelf niet meer wilde uitvoeren. Daardoor kon hij meer AAN zijn bedrijf gaan werken. Dit had onmiddellijk effect op de aandacht die hij voor zijn bedrijf genereerde middels marketing en social media.

Kosten kunnen altijd omlaag: de eerste verdienste

Het bedrijfskostenpatroon wijzigde ingrijpend. Voornamelijk door de uitgaven te beperken tot de meest noodzakelijke uitgaven, door te onderhandelen met zijn voornaamste leveranciers en daar waar nodig nieuwe leverancierskeuzes te maken.

Verkoopprijzen onder de loep

Feitelijk had hij teveel werk, met name omdat de verkoopprijzen te gunstig waren ten opzichte van de waarde en tijd die hij zijn klanten bood. Na een prijsverhoging ging de omzet sterk omhoog, terwijl het hem en zijn team minder energie en tijd kostte om deze omzet te behalen.

Eindresultaat van deze maand vakantievervanging was: een verdubbeling van de geplande omzet én winst, verdubbeling van het marktaandeel, halvering van de persoonlijk bestede tijd IN zijn bedrijf en blijvend meer aandacht voor herstel van zijn gezondheid en voor zijn gezin.

Eureka?

Lijkt het je wat om in jouw vakantie je bedrijf gewoon voort te laten zetten, tevens door mij onder de loep te laten nemen en na thuiskomst met hernieuwde energie, met meer tijd en meer winst weer aan de slag te gaan?

Maak een afspraak en bel me op 085 – 4011 999 of vul het contactformulier in.

Comment Section

0 reacties op “Case study: een maand op vakantie, een fris begin

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Jacqueline Moleman
Met een ruime internationale ervaring in Inkoop, Verkoop en Supply Chain binnen multinationals is mij het belang van Verbindend Zakendoen duidelijk geworden. Graag deel ik deze ervaringen online en persoonlijk als Business coach, Zakelijke krachtbron, Spreker en middels Trainingen en Masterclasses met jou als ondernemende vakspecialist. Op - zoals mijn klanten zeggen - eigen wijze: soms confronterend, altijd praktisch en effectief. Met mijn track record dat je vele keren meer verdient, dan het bedrag dat je in jezelf investeert. Kijk je het aan of ga je het aan?