Wat denkt jouw vrouwelijke klant echt?

Ontdek de magie van het begrip voor je klant.

Page content

Waarom onderhandel je niet?

article content

Waarom onderhandel je niet?

Een deel van mijn werkveld is het begeleiden van ondernemers met hun – grote – onderhandelingen. Een grote bedrijfsdeal met een klant. De verdeling van een erfenis. Een grote privé aankoop. Laatst nog hielp ik een vriendin met haar aankoop voor haar huis. Uiteindelijk kreeg ze de woning niet voor het bedrag dat ze met zichzelf had afgesproken. Ze betaalde meer. Haar uitleg: “Jacqueline, jij bent professioneel onderhandelaar, ik niet . Ik ben er tevreden mee. Volgens mij had ik de woning anders nooit gekregen.”

Da’s nog een ander onderwerp. Ik ben gestopt mijn vriendenkring gratis te voorzien van mijn onderhandelingsadvies. Ze slaan het advies in de wind omdat het proces te moeilijk is en ze niet bij mij terug durven te komen om juist op die moeilijke momenten af te stemmen. Maar na dertig jaar weet ik heel goed wat breekpunten in een onderhandeling zijn. Vaak zijn deze nog mijlenver weg bij het punt waar ze zijn geëindigd. Maar dat terzijde. Tsja, je schakelt me in of niet en dan gaan we all the way. Trust me, we komen er altijd uit. Of niet, in dat geval was de overeenkomst niet de moeite waard.

Dus vanwaar die onderhandelingsschroom?

Dat is voor elke (Kolb) leerstijl verschillend:

  1. Een Willer wil vooral geen risico lopen. Voorspelbaarheid en budget zijn belangrijk. Een onderhandelingsproces is eigenlijk bijna nooit voorspelbaar, dus dat gaan ze liever uit de weg. Ze noemen een budget, waarmee ze de verkoper carte blanche geven.
  2. Een Doener ziet zichzelf al wonen in de woning en heeft geen zin zich met complexe materie te vermoeien. Ze leunt gemakkelijk op de expert en wil zo snel mogelijk de koopakte tekenen.
  3. Een Voeler wil graag verzorgd worden in het onderhandelingsproces. Onderhandelen voelt niet fijn voor ze, ze voelen zich snel aangevallen, vooral door het ‘snelle type’ makelaar.
  4. Een Denker verzamelt zoveel informatie over de woning, door bouwkundige keuring, taxatie rapport dat hij eigenlijk geen alternatieven onderzoekt en op ‘onbelangrijke’ zaken als de prijs ook denkt te weten waar het over gaat. Onderhandelen is een te persoonlijk en emotioneel proces. Daar blijven ze liever bij weg.

Hoe overkom je de schroom om te onderhandelen?

Je realiseren welke leerstijl je hebt, helpt al om anders aan te kijken tegen het onderhandelingsproces. En uiteindelijk kun je je geld maar één keer uitgeven. Zeker bij grote aankopen is het de moeite waard om te kijken of je als:

inkopen | Jacqueline Moleman | Exceed Expectations

 

Willer: uit je comfortzone kan gaan
Doener: je risico’s goed in kaart hebt
Voeler: wel goed voor jezelf zorgt
Denker: alle kennis en expertise echt in huis hebt, ook over onderhandelingsvaardigheden

 

Mocht het dan toch nog een te grote stap zijn en zijn de bedragen en belangen zijn groot? Schroom dan niet een expert in te huren. Dan komt het helemaal goed!

Herkenbaar? Wanneer was jouw laatste keer dat je een grote onderhandeling hebt gedaan? En, was je tevreden met de uitkomst?

Comment Section

0 reacties op “Waarom onderhandel je niet?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Jacqueline Moleman
Wie ben jij? Wat maakt jou uniek in je vak? Daar ben ik benieuwd naar. Mijn eigen pad verliep niet over rozen, maar heeft me wel veel geleerd. Dat geef ik graag aan je door. In de verbinding. Op - zoals mijn klanten zeggen - eigen wijze: soms confronterend, altijd praktisch en effectief. Met mijn belofte dat je er vele keren meer mee verdient, dan het bedrag dat je in jezelf investeert. Kijk je het aan of ga je het aan?